Fizycy z pasją
Projekt „Psysics on a daily basis” stworzony został przez naszą grupę nieformalną „Fizycy z pasją”, w skład której wchodzą: Krzysztof Gerigk, Remigiusz Talaśka, Szymon Kłos, Magdalena Mróz i Michał Borys. Rolę coach’a pełni nauczyciel fizyki Pan Grzegorz Kaczorowski. Wszyscy jesteśmy absolwentami I LO w Starogardzie Gdańskim, gdzie uczęszczaliśmy do klasy o profilu matematyczno – fizycznym, chętnie uczestniczyliśmy w zajęciach dodatkowych z fizyki. Dwoje z nas było na warsztatach naukowych w CERN. Nauki ścisłe znajdują się w obszarze naszych zainteresowań już od najmłodszych lat. Dowiedzenie prawa fizyki za pomocą często złożonych doświadczeń, wykonywanie własnego projektu stanowi dla nas źródło ogromnej satysfakcji. Nie chcemy ograniczać naszej pasji do tworzenia rozmaitych konstrukcji w zaciszu szkolnego laboratorium czy domowej piwnicy. Mamy zamiar dzielić się nią z innymi, wymieniać wzajemnie doświadczenia, uczyć innych, a także samemu poszerzać swój zasób wiedzy. Wiemy że, znajomość fizyki daje w dzisiejszym świecie naprawdę wiele możliwości, stanowi ważną kartę przetargową na rynku pracy.
Rozmawiając z naszymi młodszymi koleżankami i kolegami, uczęszczającymi do szkół gimnazjalnych, dopiero rozpoczynającymi swoją przygodę z fizyką, codziennie słyszymy wiele niepochlebnych opinii odnoszących się do tego przedmiotu. Kojarzony jest on głównie z bólem brzucha, głowy, a nawet wagarami. Opierając się na błędnych stereotypach, przekazywanych z pokolenia na pokolenie, uczniowie postrzegają nauki ścisłe jako niedostępną materię, zrozumiałą tylko dla najzdolniejszych jednostek. Młodzi ludzie nie łączą nauki z fascynującymi zjawiskami przyrody, nowatorskimi odkryciami i wynalazkami. Błędna ocena przedmiotu nie tylko nie pozwala uczniom na odkrycie wewnętrznej pasji, dostrzeżenie własnego talentu, ale także stanowi psychiczną barierę w znacznym stopniu utrudniającą przyswojenie podstawowych praw rządzących otaczającym nas światem. Poprzez realizację projektu chcieliśmy zmienić powyższy stan rzeczy. Celem naszego projektu było zainspirowanie młodych ludzi do odkrycia w sobie wewnętrznej pasji związanej z fizyką, ukazanie im niedostępnej dotąd dziedziny nauki z innej perspektywy. Wprowadziliśmy w życie nasz projekt, aby przekazać młodszym koleżankom i kolegom nasz sposób postrzegania nauk ścisłych, nie jako nudnych i trudnych zajęć, ale czegoś naprawdę fascynującego. Przystępowaliśmy do działania wierząc, że w każdym tkwi wrodzona ciekawość świata, chęć poznania prawideł nim rządzących. Duże zainteresowanie prowadzonymi przez nas zajęciami oraz liczba uczestników konkursów realizowanych w ramach projektu, wskazuje, że nasza wiara nie była bezpodstawna.
Przeprowadziliśmy serię warsztatów fizyczno – technicznych adresowanych do młodzieży gimnazjalnej. Cykl pokazów i prezentacji ”fizyka w praktyce” został zaprezentowy w 8 szkołach gimnazjalnych powiatu starogardzkiego. Byliśmy w Gimnazjach w Kokoszkowach, Jabłowie, Skarszewach, Kleszczewie Kościerskim, Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Rywałdzie, Gimnazjach w Suminie, Kaliskach i PG3 w Starogardzie Gdańskim. Chcieliśmy przekonać młodzież gimnazjalną z naszego regionu do szerszego spojrzenia na nauki ścisłe, w sposób szczególny uwzględniając fizykę , technikę i chemię. Staraliśmy się ukazać ich związek z otaczającym nas światem. Przypomnieliśmy uczniom podstawowe prawa fizyki, odnosząc się do urządzeń codziennego użytku. Młodzież miała okazję poznać rozwiązania techniczne stosowane powszechnie w motoryzacji, przemyśle czy budownictwie. W ramach projektu w szkołach gimnazjalnych przeprowadziliśmy dwuczęściowe spotkania, składające się z pokazu i prezentacji, „fizyka w praktyce”. W prowadzonych przez nas zajęciach wzięło udział ok. 700 osób. Zaprezentowaliśmy serię doświadczeń z zakresu fizyki, techniki i chemii. Zostały one zinterpretowane za pomocą najnowszych programów informatycznych. Interaktywne prezentacje ułatwiły uczestnikom zajęć poznanie praw i zasad rządzących otaczającym nas światem. Na tablicy multimedialnej prezentowane zostały istotne dla przebiegu doświadczenia wiadomości. Każde warsztaty urozmaicone zostały kilkoma widowiskowymi doświadczeniami, prezentowanymi przez osobę prowadzącą, które potwierdziły poznane wcześniej prawidła fizyki.
Prezentowaliśmy również wynalazki własnego autorstwa, nagrodzone w ogólnopolskim konkursie „Odkrywać nieznane, tworzyć nowe” finansowanym ze środków Unii Europejskiej. Zaprezentowaliśmy model ekologicznego samochodu napędzanego siłą wiatru oraz oporu powietrza. Zaproponowaliśmy innowacyjne spojrzenie na kwestię aerodynamiki. Przedstawiliśmy praktyczne zastosowanie działka Gausa. Wystrzeliwany za pomocą siły elektromagnetycznej pocisk może być przenoszony na dużą odległość z niewielkim odchyleniem od wyznaczonego celu, nie stanowiąc tym samym zagrożenia dla ludności cywilnej. Po obejrzeniu naszych autorskim projektów uczestnicy warsztatów mieli możliwość podzielenia się swoimi własnymi pomysłami. W miarę możliwości służyliśmy pomocą i radą w rozwiązywaniu technicznych trudności. Powstała strona internetowa projektu umożliwiająca zapoznanie się z dodatkowymi materiałami, a także przypomnienie sobie zagadnień prezentowanych podczas pokazów, prezentacji i warsztatów. Na facebooku uczestnicy warsztatów mogli wymieniać się doświadczeniami oraz zadawać pytania. Dostosowując się do standardów współczesnego świata prowadzimy swój fanpage na Facebook’u. Średni zasięg publikowanych przez nas postów wynosi ok. 200 osób.
Przeprowadzone zostały konkursy internetowe: quiz fizyczny, pytania codzienne oraz najciekawsze doświadczenie fizyczne. Udział w nich wzięło 96 osób. Na uwagę zasługuje także bardzo wysoki poziom wiedzy praktycznej naszych młodszych koleżanek i kolegów. Wszyscy finaliści konkursu quiz fizyczny uzyskali co najmniej 90 % punktów możliwych do zdobycia.
Młodzież poznała alternatywną możliwość postrzegania fizyki. Ujrzała jej przyjemną, fascynującą, praktyczną stronę. Zdobyła umiejętność łączenia zjawisk znanych z własnych obserwacji i sposobu działania urządzeń codziennego użytku z naukową teorią. Wykazaliśmy, że nauka przedmiotów ścisłych nie jest ”nie jest sztuką dla sztuki”, ale znajduje realne przełożenie w technice użytkowej.
Uczniowie nabytą wiedzę będą mogli wykorzystać zarówno podczas zajęć szkolny jak również wykonując hobbystycznie prace z zakresu fizyki technicznej. Nasze koleżanki i koledzy, którzy odkryją przyjemność w konstruowaniu, modelowaniu wybiorą z pewnością studia wyższe techniczne. Postrzegając nauki techniczne jako coś praktycznego i obecnego w naszym życiu studia na politechnice mogą stać się przyjemnością. Informacje wyniesione z zajęć prowadzonych w ramach projektu nie będą suchą teorią, będą mogły zostać wykorzystane podczas codziennych domowych czynności. Mamy nadzieję, że chociaż dla części uczestników warsztaty stanowiły jedynie wstęp do dalszego poszerzania swoich umiejętności z zakresu nauk ścisłych.